Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2014

ΑΡΓΟΥΝ ΤΑ ΔΙΔΥΜΑ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΝ;



Τα δίδυμα στην βρεφική και προσχολική ηλικία ζουν σ’ έναν δικό τους ξεχωριστό κόσμο. Έχουν τον δικό τους μοναδικό τρόπο να επικοινωνούν, καθώς περνούν πολλές ώρες μαζί και βγάζοντας, απλά, κάποιους ήχους ομιλίας καλύπτονται αυτομάτως οι ανάγκες τους. Αυτό, όμως, κάνει τους περισσότερους γονείς διδύμων να αναρωτιούνται αν και πότε, τελικά αυτοί οι ήχοι της ομιλίας θα γίνουν λέξεις, έτσι ώστε να μπορούν τα δίδυμα να αρχίσουν να επικοινωνούν με τον έξω κόσμο.

Μέχρι την ηλικία των δύο χρόνων, ένα παιδί είναι πιθανό να καταλαβαίνει μέχρι και διακόσιες λέξεις και να χρησιμοποιεί τις περισσότερες από αυτές.

Τα δίδυμα μπορούν να παρουσιάσουν δυσκολίες στην εξέλιξη του λόγου τους. Επειδή είναι στενά συνδεδεμένα μεταξύ τους, κατανοεί το ένα το άλλο, αναπτύσσουν τον δικό τους κώδικα επικοινωνίας και έτσι νιώθουν ασφάλεια πως υπάρχουν δύο ίδιοι άνθρωποι με τις ίδιες ανάγκες μέσα στην οικογένεια. Σε  αυτό το σημείο είναι σημαντικό να υπογραμμίσουμε πως η όποια καθυστέρηση ομιλίας στα δίδυμα δε σημαίνει πως μεγαλώνοντας θα παρουσιάσουν διαταραχές του λόγου και θα χρειαστεί οι γονείς να τρέχουν πανικόβλητοι σε ειδικούς. Αυτό, όμως, που μπορούν να κάνουν οι γονείς είναι μέσα από κάποια παιχνίδια να προσπαθήσουν να ενισχύσουν την ομιλία των διδύμων και οι  παρακάτω προτάσεις επιδιώκουν να δώσουν ορισμένες χρήσιμες ιδέες για αυτήν τη δουλειά.

Προτάσεις για την ενίσχυση της ομιλίας των διδύμων

Οι παρακάτω προτάσεις ενίσχυσης ομιλίας των διδύμων αφορούν κυρίως την ηλικία των δύο χρονών και άνω. Σε αυτό το στάδιο τα παιδιά είναι ικανά να κατανοούν προτάσεις, να αναπτύσσουν αποτελεσματικότερα την αντίληψή τους και να εμπλουτίζουν ταχύτερα το λεξιλόγιό τους.

1.    Οι γονείς βρίσκουν μια συγκεκριμένη ώρα της ημέρας, που τα δίδυμα είναι ξεκούραστα, βρίσκουν μια ήσυχη γωνιά και ξεκινούν τη δραστηριότητα που έχουν επιλέξει. Επειδή στα παιδιά αυτής της ηλικίας τους αρέσει η επανάληψη, οι γονείς μπορούν να επιλέξουν μια δραστηριότητα η οποία να επαναλαμβάνεται σε καθημερινή βάση και να εμπλουτίζεται.

2.    Σ’ αυτή την ηλικία των δύο χρόνων, στα παιδιά αρέσει πάρα πολύ  ο μαγικός κόσμος του βιβλίου. Ο γονιός επιλέγει βιβλία με πλούσια και λεπτομερή εικονογράφηση, μεγάλα γράμματα και ιστορίες που αφορούν γεγονότα της καθημερινότητάς τους για να τους είναι πιο οικεία, περιγράφοντας διάφορα επαγγέλματα μέσα από ιστορίες και ενισχύοντας την ομοιοκαταληξία. Ο γονιός κάθεται ανάμεσα στα δίδυμα και με ζωηρή φωνή ξεκινάει το διάβασμα. Το σημαντικό είναι τα δίδυμα να μπορούν να παρακολουθούν την εξέλιξη της ιστορίας, όταν ο γονιός τους ζητήσει να βρουν κάποιες από τις λέξεις του κειμένου στην εικόνα (π.χ. – Παιδιά, πού είναι η μπάλα, πού είναι το κοριτσάκι, πού είναι η γιαγιά;) να μπορούν να τις δείξουν (να καταλάβουν, δηλαδή, πως οι λέξεις αντιστοιχούν σε εικόνες).

3.    Ο γονιός μπορεί να επιλέξει βιβλία με παιδικά τραγουδάκια. Κάθεται μαζί με τα δίδυμα σε κύκλο και ο γονιός αρχίζει να λέει τα τραγουδάκια, με ζωηρή φωνή και τονίζοντας περισσότερο τις λέξεις που ομοιοκαταληκτούν (π.χ. –Τα παπάκια στη σειρά, πώς χορεύουνε τρελά, μες στης λίμνης τα νερά). Τα δίδυμα ακολουθούν τον ήχο της μουσικής χτυπώντας παλαμάκια ή κουνώντας το κεφαλάκι τους. Τα παιδικά τραγούδια και η μουσική γοητεύουν όλα τα παιδιά και αποτελούν έναν ευχάριστο τρόπο να αποκτήσουν γλωσσικά ερεθίσματα ώστε να κατανοήσουν καλύτερα το λόγο, μελλοντικά.

4.    Ο γονιός μπορεί να επιλέξει δύο παραμύθια, όπου μπορούν να γίνουν και η αγαπημένη παρέα των διδύμων. Διαβάζει τα παραμύθια, περιγράφει τις εικόνες και τέλος στήνει ένα κουκλοθέατρο με τους ήρωες των παραμυθιών. Τα περισσότερα παιδιά, ακόμα και σε τόσο μικρή ηλικία, ταυτίζονται με τους ήρωες των παραμυθιών και πολλές φορές τους μιμούνται (π.χ. στο παραμύθι «Το ασχημόπαπο», τα παιδιά μπορούν να κάνουν τον ήχο της πάπιας ή πως γίνεται το πρόσωπό μας όταν η πάπια είναι λυπημένη).

5.    Ο γονιός παίρνει ένα μεγάλο χαρτόνι και ζωγραφίζει το ανθρώπινο σώμα. Δείχνει στα δίδυμα τη μύτη, τα χέρια, τα πόδια και εξηγεί τι μπορούμε να κάνουμε με το κάθε μέλος του σώματός μας (π.χ. με τα πόδια μπορούμε να κλωτσήσουμε τη μπάλα, να περπατήσουμε). Έπειτα, ζητάει από τα παιδιά να δείξουν π.χ. πού είναι τα πόδια τους και να κλωτσήσουν την μπάλα ή πού είναι τα χέρια τους και να πιάσουν ένα βιβλίο. Έτσι, αρχίζουν και μαθαίνουν το σώμα τους, αποκτούν μεγαλύτερη επιδεξιότητα και αρχίζουν να απαντάνε σε ερωτήσεις, όπως π.χ. – Πού είναι η μύτη μας; Τι μπορούμε να κάνουμε με τη μύτη;

6.    Τέλος, ο γονιός μαζί με τα παιδιά φτιάχνουν με τα Lego (ανάλογα με την ηλικία που βρίσκονται τα δίδυμα) διάφορες κατασκευές, βάζοντας απλώς τη φαντασία τους. Υπάρχουν π.χ. Lego με ζωολογικούς κήπους. Εκεί τα παιδιά μπορούν να μάθουν τις ονομασίες των ζώων και τους ήχους που κάνουν.

Ο ξεχωριστός κόσμος των διδύμων δε φαίνεται μόνο στην ανάπτυξή τους, αλλά και στην επικοινωνία τους. Ως γονείς να σεβαστούμε το ρυθμό του κάθε παιδιού και να μην αφήνουμε το ένα να επισκιάζει το άλλο.

Τα παραπάνω παιχνίδια ενίσχυσης της ομιλίας των διδύμων, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε αδέρφια που δεν είναι δίδυμα. 

 

ΠΗΓΗ:MY TWINS

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου