Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου 2015

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΠΟΥ ΤΡΑΥΛΙΖΕΙ




http://109dim-thess.thess.sch.gr/diafora_themata/xrisima_goneis_ekpaid/traylismos_gia_daskaloys.files/image001.jpg

 

Ο τραυλισμός δεν παρουσιάζεται με την ίδια μορφή σε όλα τα παιδιά της ίδιας ηλικίας. Σας συνιστούμε, λοιπόν, να διαβάσετε ολόκληρο το φυλλάδιο για να επιλέξετε τα στοιχεία που αρμόζουν στην περίπτωση του παιδιού σας. Οι περισσότερες από τις υποδείξεις είναι χρήσιμες για όλα τα παιδιά. Ίσως χρειαστεί να αλλάξετε τη μέθοδο διδασκαλίας ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος στιγματισμού του παιδιού που τραυλίζει. Συνεργασία με έναν λογοθεραπευτή συνιστάται σε αυτές τις περιπτώσεις.

 

ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΠΑΙΔΙ

Πολλά μικρά παιδιά παρουσιάζουν μερικές φορές δυσκολίες στη ροή του λόγου ειδικά όταν βρίσκονται υπό πίεση. Δεν υπάρχει σαφής διαχωρισμός ανάμεσα στη φυσιολογική δυσκολία στη ροή του λόγου και στο τραυλισμό, αν και υπάρχουν μεμονωμένα χαρακτηριστικά που αντιστοιχούν σε καθεμιά από τις δύο κατηγορίες.

 

Οι φυσιολογικές δυσκολίες στη ροή του λόγου είναι συνήθως χαλαρές επαναλήψεις συχνά ολόκληρων λέξεων είτε στην αρχή είτε στο τέλος μιας φράσης. Αυτές οι διακοπές γίνονται πιο έντονες όταν το παιδί είναι πολύ κουρασμένο, αναστατωμένο, νευρικό ή συγκινημένο.

 

Υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος να αναπτυχθεί τραυλισμός όταν το παιδί συχνά «κολλάει» σε λέξεις, επιμηκύνει ή επαναλαμβάνει μέρη λέξεων ή καταβάλλει υπερβολική προσπάθεια για να τις ολοκληρώσει. Είναι επίσης ανησυχητικό όταν το ίδιο το παιδί αντιλαμβάνεται και αναστατώνεται από τις δυσκολίες που συναντά στην ομιλία του.

 

Ωστόσο, δεν είναι εύκολο να βεβαιώσουμε εάν το παιδί τραυλίζει ή όχι γιατί οι δυσκολίες στην ομιλία μεταβάλλονται από μέρα σε μέρα και κάτω από διαφορετικές συνθήκες. Γι’ αυτό χρειάζεται να είμαστε προσεκτικοί. Αρχικά, συζητήστε με τους γονείς για την ομιλία του παιδιού ώστε να εξακριβώσετε εάν οι ίδιες δυσκολίες παρουσιάζονται στο σπίτι. Σ’ αυτή την περίπτωση, μπορείτε να ενημερώσετε τους γονείς για τη δυνατότητα συνεργασίας με έναν/ μία λογοπεδικό. Παράλληλα, μπορείτε από την πλευρά σας να βοηθήσετε το παιδί λαμβάνοντας υπόψη κάποιους βασικούς παράγοντες.

  • Μιλάτε πιο αργά ώστε τα παιδιά να καταλάβουν ότι υπάρχει πλεόνασμα χρόνου. Όταν εσείς οι ίδιοι μιλάτε πιο αργά βοηθάτε το παιδί που τραυλίζει, χωρίς να επικεντρώσετε άμεσα την προσοχή σας στον τραυλισμό.
  • Προσπαθήστε να έρθετε στο ίδιο επίπεδο με το παιδί σωματικά και χρησιμοποιείτε μια γλώσσα που μπορεί να γίνει εύκολα κατανοητή.
  • Μειώστε τον αριθμό των ερωτήσεων που κάνετε. Αν χρειάζεστε πληροφορίες από ένα παιδί που τραυλίζει, μπορείτε να διατυπώσετε την ερώτησή σας δίνοντας του κάποια επιλογή, π.χ. «Συνέβη κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή στο διάλειμμα;» Ερωτήσεις με την μορφή επιλογών διευκολύνουν όλα τα παιδιά με προβλήματα στο σχηματισμό προτάσεων.
  • Μπορούμε να δείξουμε στο παιδί ότι του συμπαραστεκόμαστε βοηθώντας το να εκφράσει τα συναισθήματά του, π.χ. «Καταλαβαίνω ότι είσαι πολύ εκνευρισμένος». Σχόλια που αφορούν συγκεκριμένες λέξεις ή ήχους που δυσκόλεψαν το παιδί σε βοηθούν.
  • Υπάρχουν μερικές συνθήκες ομιλίας κάτω από τις οποίες το παιδί έχει μεγαλύτερη ευχέρεια στο λόγο:
         Όταν μιλάει ταυτόχρονα με κάποιον άλλο

      Όταν απαγγέλλει γνωστές σειρές όπως οι μέρες της εβδομάδας ή οι αριθμοί

      Όταν τραγουδάει ή λέει γνωστές λέξεις με ρυθμό όπως στην ποίηση

      Όταν χρησιμοποιεί κινήσεις στην ομιλία

 

Σε γενικές γραμμές η ενασχόληση των παιδιών με υλικό που είναι γνωστό μειώνει το άγχος επικοινωνίας.

  • Πρέπει επίσης να έχουμε υπόψη μας κάποιες συνθήκες που είναι πιθανό να επιδράσουν αρνητικά στην ομιλία του παιδιού, ώστε να τις αποφεύγουμε:

      Η βιασύνη όταν πρόκειται το παιδί να ολοκληρώσει λέξη ή πρόταση

      Η διακοπή του λόγου του παιδιού από τρίτους

      Η προσπάθειά του να μιλήσει κάτω από ανταγωνιστικές συνθήκες

      Ο φόβος για τις συνέπειες όσων θα ειπωθούν

      Η έκφραση περίπλοκων ιδεών

      Η χρήση καινούριου λεξιλογίου και συντακτικών δομών

 

Οι παράγοντες που αυξάνουν ή μειώνουν την ευχέρεια του λόγου θα μας δώσουν μερικές ιδέες για το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί.

 Πολλά παιδιά έχουν περιόδους ευφράδειας κατά τις οποίες είναι καλό να προσφέρουμε ευκαιρίες για τη βελτίωση του προφορικού λόγου.

Μερικά παιδιά χρειάζονται περισσότερη βοήθεια όταν μαθαίνουν να διαβάζουν, αφού κάποια αβεβαιότητα στην ανάγνωση συγκεκριμένων λέξεων μπορεί να ενισχύσει τον τραυλισμό.

Συγκεκριμένες μέθοδοι ανάγνωσης μπορούν να ενισχύσουν την ευφράδεια, βοηθώντας το παιδί να δοκιμάσει να προφέρει μια καινούρια ή δύσκολη λέξη.

Όλα τα παιδιά έχουν μεγαλύτερη ευφράδεια όταν μιλούν για κάτι που τους ενδιαφέρει προσωπικά.

Προσπαθήστε να μη δείχνετε αμηχανία όταν το παιδί παρουσιάζει προβλήματα. Αν μπορείτε μένετε ήρεμοι, ευγενικοί και προσιτοί, υπάρχουν πιθανότητες να υποστηρίξετε το παιδί στις δυσκολίες του κατά τον ίδιο τρόπο με τον οποίον βοηθάτε στην επίλυση των προβλημάτων της καθημερινής σχολικής ζωής. Αν είστε νευρικοί μπορεί η ανησυχία του παιδιού να αυξηθεί κάνοντας έτσι την κατάσταση δυσκολότερη και για τους δυο σας.

 

 

 

 

ΑΠΟ ΤΟ: «THE ADULT WHO STAMMERS – GUIDANCE FOR ADULT STAMMERERS – THE ASSOCCIATION FOR STAMMERERS»

 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΙΔΙΚΩΝ ΣΤΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου